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19.3.12

Newlife by Filature Miroglio: textile innovation in sustainable fashion

Have you heard about "The Green Carpet Challenge" created by Livia Firth for the Oscar's night in LA? Newlife is the innovative fiber that was used to make her Armani and Valentino dresses in 2012.
Bio-Fashion interviewed Mr.Stefano Cochis, CEO of Filature Miroglio and inventor of Newlife™ to know more about it.

FR: Why is Newlife™ different from other PET textile?
SC: Newlife™ is a technologically innovative platform, certified by a systemic approach to production, offering a wide range of recycled polyester yarns of high quality and performance, derived from 100% post-consumer plastic bottles collected and processed entirely in Italy , starting from the polymer obtained through a mechanical process, not a chemical up to the production of the wire.
The peculiarity lies in the fact that the supply chain is based horizontally on partnership with an Italian certified system which is, therefore, totally traceable.

FR: Do you think Newlife™ could become the new standard in fashion and luxury?
SC: We are working on that. We want it to become at European level. Sustainable fashion at 360 degrees: a thread for any type textile putting together aesthetic, performance and innovation. It's always necessary to combine these 3 ingredients. We have added the 100% made in Italy in an Italian or rather Piemontese chain: this reflects the history of Italian districts, the supply chain concentrated in the districts, the product development in a narrow field.

FR: How important is innovation for developing sustainable fashion?
SC: Innovation is key and is asked by the consumer.
In order to grant to the sustainability a real impact it has to become a real business, not just an exercise in style.
Today, a basic product is no longer enough. Aesthetic and a wide range of products are needed as well. We have combined this with the concept of pipeline. Newlife has generated a strong interest from the market and there are many developments presently underway.





Avete sentito parlare di "The Green Carpet Challenge" creato da Livia Firth per la notte l'Oscar a Los Angeles? Newlife è la fibra innovativa che è stata utilizzata per i suoi abiti di Armani e Valentino nel 2012.
Bio-Fashion ha intervistato Mr.Stefano Cochis, CEO di Filature Miroglio e creatore di Newlife™ per saperne di più.

FR: Cosa distingue Newlife™ dagli altri PET?
SC: Newlife™ è la piattaforma tecnologicamente innovativa, certificata da un approccio produttivo sistemico, che offre una vasta gamma di fili di poliestere riciclato di alta qualità e performance, derivati al 100% da bottiglie di plastica post-consumo raccolte e processate interamente in Italia, a partire dal polimero ottenuto attraverso un processo meccanico e non chimico fino ad arrivare alla produzione del filo.
La particolarità sta nel fatto che la catena di fornitura si sviluppa orizzontalmente in un sistema di partnership italiane di filiera certificate e, pertanto, totalmente tracciabile.

FR: Crede che Newlife possa diventare il nuovo standard nella moda e nel lusso?
SC: tiamo lavorando per questo. Vorremmo che lo diventasse in ambito europeo. Moda sostenibile a 360 gradi come filato per realizzare qualsiasi tipo di capo senza rinunciare a tutto il resto mettendo insieme quindi estetica, performance e innovazione. E’ necessario coniugare sempre, senza compromessi, questi 3 ingredienti. Noi a questo abbiamo unito il 100% made in Italy in una filiera Italiana, anzi piemontese: ciò rispecchia la storia dei distretti italiani, quella del lavoro di filiera nei distretti, la messa a punto del prodotto in un ambito ristretto.

FR: Quanto conta l’innovazione perchè la moda sostenibile si affermi?
SC: L’innovazione è fondamentale e la sta chiedendo il consumatore. Nel mondo l’hanno capito in tanti, ancora pochi in Italia.
Perché la sostenibilità abbia un impatto vero deve diventare un business, non essere solo un esercizio di stile.
Oggi un prodotto basic non basta più. Servono anche estetica, varietà ed una gamma di prodotti. Noi abbiamo unito questo al concetto di fiiera. Newlife ha creato molto interesse da parte del mercato e molti sono gli sviluppi ad oggi in corso.





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